23 September, 2011

Puasa Enam Bulan Syawal

SELEPAS berlalunya Ramadan, Syawal kini masih berbaki beberapa hari saja untuk melangkah ke Zulkaedah.

Rata-rata umat Islam di negara ini meraikan Syawal dengan mengadakan rumah terbuka dan ziarah menziarahi.

Namun, Ramadan yang dilalui selama sebulan mendidik jiwa umat Islam terus beribadat kepada Allah tanpa mengira waktu.

Puasa enam hari pada bulan Syawal satu ibadat hasil kesinambungan Ramadan. Hukumnya sunat seperti puasa sunat lain.

Namun, ada yang kurang memahami beberapa perkara berkaitan puasa enam Syawal.

Antaranya, adakah puasa enam Syawal perlu dilaksanakan secara berturut-turut atau sebaliknya.

Menurut pandangan mazhab Shafie dan Hanafi, cara paling afdal berpuasa berturut-turut selepas Aidilfitri pertama.

Namun, ia bukan rukun atau syarat terhadap ibadat puasa enam Syawal ini malah ganjaran sunat tetap diperoleh sekalipun dilakukan berselang-seli asalkan dilakukan enam hari dalam bulan Syawal.

lni berdasarkan hadis Rasulullah saw bermaksud: “Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadan, diikuti dengan puasa enam hari dalam bulan Syawal, dia seolah-olah berpuasa sepanjang tahun. (Riwayat Muslim dan lain-lain)

Sabda Rasulullah saw: “Barang siapa berpuasa enam hari selepas Aidilfitri, maka dia mencukupi setahun. Barang siapa mengerjakan satu kebajikan maka baginya sepuluh kali ganda. (Riwayat Ibn Majah, al-Baihaqi, Ahmad dan lain-lain).

Berdasarkan hadis-hadis itu, mengerjakan puasa sunat enam hari dalam bulan Syawal seperti berpuasa sepanjang tahun.

Ini kerana sebulan puasa Ramadan itu menyamai puasa sepuluh bulan dan puasa enam pula menyamai dengan dua bulan. Jika dicampurkan sepuluh bulan dengan dua bulan, maka genaplah setahun.

Rasulullah saw bersabda: “Berpuasa sebulan (disamakan) dengan sepuluh bulan puasa, dan berpuasa enam hari selepasnya (disamakan) dengan dua bulan puasa, maka kedua-duanya itu (jika dicampurkan) genaplah setahun. (Riwayat al-Darimi).

Persoalan lain ialah mana perlu didahulukan antara puasa qada Ramadan dan puasa enam Syawal. Perlu diingatkan bahawa mengqada puasa Ramadan adalah wajib yang perlu dilunaskan.

Ia hutang manusia kepada Allah tetapi sesiapa yang uzur sehingga tidak berdaya mengerjakan puasa, mereka tidak diwajibkan mengqada puasa yang ditinggalkan itu tetapi wajib membayar fidyah sebagai ganti puasa yang ditinggalkan.

Allah swt berfirman: “Dan wajib atas orang-orang yang tidak berdaya (berpuasa kerana keuzuran dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan kepada orang miskin.” (Surah al-Baqarah: Ayat 184).

Dalam mengerjakan qada puasa Ramadan, ulama menyatakan orang yang meninggalkan puasa tanpa keuzuran, perlu menyegerakan mengqada puasa itu.

Bahkan sebahagian ulama berpendapat tidak diharuskan melakukan puasa sunat termasuk puasa enam Syawal selagi tidak selesai mengqada puasa Ramadan.

Bagaimanapun, bagi mereka yang meninggalkan puasa kerana keuzuran yang dibenarkan syarak seperti perempuan haid atau nifas, diharuskan bagi mereka mengerjakan puasa enam Syawal dahulu sekalipun mereka masih mempunyai puasa qada Ramadan.

Perkara itu mungkin berlaku disebabkan mereka berada di akhir Syawal dan mungin tidak sempat menghabiskan puasa enam Syawal.

Mengutamakan puasa qada Ramadan lebih baik jika mempunyai waktu yang cukup bagi menghabiskan puasa qada Ramadan dan puasa enam Syawal dalam bulan Syawal.

Bagi persoalan mengenai niat puasa qada dan puasa sunat secara serentak,
berlaku khilaf di kalangan ulama. Sebilangan ulama menyatakan harus diniatkan dan ditunaikan puasa qada Ramadan dan puasa sunat enam Syawal secara serentak.

Namun, kebanyakan ulama berpendapat jika dapat memisahkan puasa itu iaitu melakukan puasa qada Ramadan dan puasa enam Syawal pada hari yang berlainan adalah lebih baik berbanding berpuasa serentak.

Berikut keterangan dan langkah-langkah yang boleh dijadikan panduan mengenai puasa serentak ini:

1. Selesaikan puasa qada Ramadan dulu sebelum berpuasa enam Syawal. Ia lebih baik dengan mengutamakan puasa qada Ramadan yang wajib sebelum berpuasa sunat.

Firman Allah swt: “Dan bersegeralah kamu kepada (mengerjakan amalan kebaikan bagi) keampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang berbuat kebajikan.” (Surah ali-Imran ayat 133).

2. Jika tidak mampu melaksanakan puasa qada Ramadan dan puasa enam Syawal berasingan di bulan Syawal, kita harus mendahulukan puasa enam Syawal.

Ini kerana puasa enam Syawal hanya boleh dikerjakan pada bulan Syawal sedangkan puasa qada Ramadan boleh dikerjakan selepas bulan itu.

3. Jika tidak mampu melaksanakan puasa enam Syawal dan qada Ramadan secara berasingan disebabkan keuzuran, maka puasa secara serentak antara puasa enam Syawal dan qada Ramadan adalah yang terbaik.

No comments:

Post a Comment