12 February, 2010

Antara Kalimah dan Suruhan Allah

Antara kalimah dan suruhan Allah

Oleh Roslan Ibrahim dan Mohd Fadly Samsudin
rencana@hmetro.com.my

MINGGU lalu, ibu kota riuh rendah dengan umat Islam memegang sepanduk dan berarak selepas solat Jumaat untuk menyatakan kekesalan terhadap usaha penerbitan Herald mahu menggunakan kalimah Allah.

Malah, lebih ganas ada sanggup membaling bahan letupan sehingga beberapa gereja di Kuala Lumpur, Selangor dan Negeri Sembilan terbakar.

Memang, isu kalimah Allah membakar perasaan umat Islam menyebabkan ramai bangun dan mengadakan protes bagi memelihara kesucian Islam.

Hakikatnya, umat Islam berhak menyatakan pendirian itu bagi mengelak pihak tertentu menyalahgunakan istilah itu untuk mengabui dan mempengaruhi umat Islam.

Jika melihat dalam perspektif yang lebih luas, kalimah Allah adalah istilah yang digunakan dalam al-Quran, tetapi bagi penganut Kristian di Sabah dan Sabah, mereka turut menggunakan istilah itu.

Cuma, isu ini menjadi hangat apabila penerbitan berkala Herald mahu menggunakan istilah itu dalam majalah mereka dengan menggunakan saluran perundangan.

Namun, apakah Islam mengajar umatnya membakar tempat ibadat agama lain semata-mata mahu memelihara istilah Allah padahal Islam tidak mengajar kepada kekerasan dan keganasan.

Tidak perlu menuding jari kepada sesiapa berkaitan kes membakar gereja itu, tetapi hakikatnya kita tidak perlu sampai ke tahap itu untuk membuktikan kita cintakan Islam.

Ini kerana yang lebih penting daripada istilah dan kalimah Allah itu ialah apakah umat Islam sudah mengikut suruhan dan perintah Allah.

Yang mana lebih penting antara kalimah Allah dan suruhan serta perintah Allah? Kadangkala kita sedih melihat kefahaman umat Islam mengenai agama yang mereka anuti.

Ramai umat Islam yang berpuasa, tetapi berapa ramai yang menunaikan solat? Bersembahyang itu adalah tiang agama malah Nabi Muhammad s.a.w menerima perintah solat terus daripada Allah tanpa perantaraan malaikat.

Apakah umat Islam berpuasa sekadar mengikut atau pak turut, orang lain orang, aku pun puasa tetapi mereka tidak langsung memahami erti puasa sebenar.

Akhirnya, apabila berbuka puasa, orang lain sibuk mencari kurma atau manisan lain, mereka tidak sabar untuk mencari rokok.

Begitu juga dengan suruhan lain seperti menunaikan zakat dan mengerjakan haji.

Ramai yang mampu mengeluarkan zakat, tetapi berapa banyak yang melakukan suruhan Allah yang termaktub dalam Rukun Islam itu? Ada yang sengaja buat-buat lupa untuk menunaikan kewajipan itu dan hanya melakukan perbuatan itu apabila terpaksa berbuat demikian.

Ramai yang berkemampuan untuk menunaikan haji di Makkah, tetapi tidak ramai mahu berbuat demikian.

Ramai umat Islam lebih rela menghabiskan wang melancong ke Eropah atau Amerika Syarikat daripada melabur saham akhirat menunaikan haji.

Mereka memberi pelbagai alasan bagi mengelak menunaikan haji, antaranya belum sampai seru dan umur masih muda.

Tetapi, apabila timbul isu kalimah Allah yang mahu digunakan agama lain, mereka sibuk dan sanggup memprotes, tetapi sanggup menipu diri sendiri apabila membabitkan suruhan Allah.

Jika ditakdirkan kita memenangi protes untuk menentang penerbitan Herald menggunakan kalimah Allah, adakah kita sudah berpuas hati sedangkan rekod menunjukkan ramai umat Islam masih melakukan maksiat dan ingkar suruhan Allah? Penceramah, Zahazan Mohamed, berkata situasi umat Islam masa kini perlu diperbetulkan. Mereka perlu menonjolkkan imej yang baik dan cantiknya Islam kepada penganut agama lain, bukan dengan membakar gereja.

Beliau berkata, dakwah paling terbaik adalah merujuk kepada akhlak serta budi pekerti mulia.

"Ini pasti memberikan justifikasi berbeza jika kita melakukan tindakan yang 'lari' daripada apa yang dicanang dalam ajaran Islam," katanya.

Zahazan menyifatkan usaha yang dipamerkan umat Islam perlu berterusan dan tidak sesekali menggadai nilai akidah yang dipegang umat Islam.

"Tuntutan seumpama ini pasti akan berlarutan kepada perkara lain di kemudian hari yang menyebabkan keadaan kacau bilau serta huru hara.

"Cukuplah sekali perkara ini berlaku dan semoga tidak ada pihak lain yang cuba merenggangkan hubungan antara kaum dan agama di negara ini," katanya.

No comments:

Post a Comment