30 October, 2009

Modus Operandi Penipuan yang anda perlu tahu

Kes 1
Kawan kita ini telah menampal iklan tawaran sewa rumah beliau di Shah Alam. Ramai yang membuat panggilan bertanyakan itu dan ini berkaitan sewa tersebut. Namu beliau tertarik dengan pelanggan yang ini dan satu perjumpaan di buat di Bangsar Village. Pelanggan yang datang seramai dua orang, seorang dalam lingkungan 40an dan seorang lagi sudah berumur sekitar 60an berambut keseluruhannya putih dan peramah, nampak alim, bercakap lemah-lembut. Maka berlakulah dialog yang berkaitan penyewaan dan pelanggan ini akhirnya bersetuju untuk menyewa rumah beliau tersebut.
Satu perjumpaan lain dirancang untuk proses seterusnya. Pejumpaan kedua dibuat dan pelanggan memaklumkan majikannya yang ingin menyewa rumah, seorang ahli perniagaan bergelar DATUK tidak bersetuju untuk menyewa tetapi ingin membeli rumah tersebut jika dipersetujui oleh kawan kita ni. Fikir punya fikir akhirnya akur untuk menjualkan rumah tersebut dan perjumpaan ketiga pula dirancng untuk proses jual beli dan akan dihadiri oleh majikan pelanggan ini yang bergelar DATUK.
Akhirnya perjumpaan ketiga dibuat di Mid Valley dengan dihadiri oleh majikan dan dua pelanggan yang pernah bertemu sebelum ini semasa proses tawar-menawar. Disingkatkan cerita DATUK tersebut bersetuju dengan harga yang ditawarkan dan akan bayar tunai pada hari berikutnya setelah segala dokumen selesai diuruskan.
Setelah habis selesai proses jual beli rumah tetapi sebelum beredar datang pula seorang tuan tanah yang menyambung kisah jual beli tanah yang telah dipersetujui oleh majikan pelanggan kawan kita ini yang telah dibincangkan sebelum ini. Sekarang kawan kita ni sudah di heret dari perbincangan penjualan rumah beliau ke dalam perbincangan beli tanah oleh majikan pelanggan ini pulak. Tanah yang dipersetujui oleh majikan berharga RM900 ribu dan majikan telah bersetuju dengan harga tanah tersebut dan juga akan dibayar tunai.. Setelah majikan yang bergelar DATUK tadi beredar kerana kononnya ada banyak urusan lain maka urusan jual beli tanah dibincangkan oleh pelanggan tadi dengan dihadiri sama oleh kawan kita ni. Semasa ketiadaan DATUK tadi tuan tanah memaklumkan bahawa harga tanah sebenar ialah ialah RM600 ribu sahaja jadi pelangan boleh mendapatkan keuntungan peribadi RM300 ribu tetapi beliau mahukan deposit segera RM400 ribu sedangkan mereka berdua cuma ada RM15 Ribu sahaja ditangan dan campur dengan akaun-akaun lain masih kekurangan RM100 ribu. Mereka menawarkan kawan kita ini join sekali dengan top up RM100 ribu dan bila mendapat bayaran tunai RM900 ribu esok harinya mereka akan bahagi-bahagikan keuntungan tersebut..
Yang menjadi mangsa, bagai dipukau kawan kita ni menurut sahaja skrip yang dilakonkan oleh mereka berempat ini tanpa ada kekuatan untuk bertanya, membantah, minta penjelasan, minta bukti dan sebagainya. Dari pemerhatian kawan kita ni yang masih di ingati, oarng tua yang ada dalam kumpulan ini sentiasa kelihatan menjampi serapah dan merenung mata mangsa. Akhir cerita kawan kita ini bagai diheret pergi ke bank keluarkan jumlah yang diperlukan dan menyerahkan kepada tuan tanah tersebut tanpa ragu-ragu dan tuan tanah tadi pun berlalu ghaib setelah mendapat wang yang dijanjikan itu. Dalam perjalanan pulang dari tempat perjumpaan, kawan kita ni sedar sikit demi sedikit dan mula bertanya aku buat apa tadi?, macam mana boleh serahkan duit yang begitu banyak, simpanan dari mula bekerja hingga sekarang kepada orang yang tidak dikenali?, lalu setelah sedar sepenuhnya beliau terus ke Balai Polis buat lporan dan Polis mengesahkan orang yang dijumpainya itu memang kaki SCAM, penipu, penyamun…

Mereka ini professional:
>Tahu dimana CCTV disetiap tempat perjumpaan, jadi susah polis mengecam bila dimainkan semula rakaman CCTV
> Skrip memang mantap, tiada ragu-ragu, sangat confiden
> Menjampi mentera mangsa semasa setiap pertemuan
> Mereka bergerak berkumpulan

No comments:

Post a Comment